Mediyoga

“At gøre yoga til en naturlig del af et samfund og menneskers hverdag og at gøre yoga tilgængelig der hvor det gavner folk – midt i hjertet af en hektisk hverdag.”

 

Et skønt budskab, med ønsket om at sprede kendskabet til yoga som en vej til at opnå sundhed og balance.

Yoga er det værktøj som giver os muligheden for at skabe balance på alle plan – fysisk, mentalt, følelsesmæssigt og sjæleligt.

Mediyoga tager sit udgangspunkt i den klassiske Kundalini yoga, bygger på Østens visdom og traditioner, Vestens viden og forskning og er en terapeutisk yogaform, udviklet på MYI, Mediyoga Instituttet i Stockholm, siden midten af 1990’erne.

 

Hvad er Mediyoga?

 

Mediyoga er en terapeutisk yogaform med et holistisk menneskesyn.  Den helt grundlæggende tanke i Mediyoga er, at ALLE kan deltage uanset eventuelle udfordringer – fysisk, mentalt eller følelsesmæssigt – og at vi besidder evnen og styrken til at hele/heale os selv, både fysisk og mentalt.

 

Det er yoga som har fokus på og tager udgangspunkt i dig og din krop og lige NU og altid tilpasses dig, dine “evner” og eventuelle udfordringer. Det betyder, at alle yogaøvelser udføres langsomt og kontrolleret, og at alle øvelser kan modificeres og f.eks. udføres siddende på en stol.

 

En blid og meditativ yogaform hvor det er kombinationen af yogaøvelser, koncentrationsteknikker, meditationer og det lange dybe yogiske åndedræt, skaber mulighed for at opnå ro og balance i krop, sind og sjæl.

 

Mediyoga er din mulighed for at (gen)skabe forbindelse til din krop – forbindelsen mellem krop og sind.

 

Mediyoga er for ALLE !

Yoga

 

Mediyoga hjælper os med at opnå større kropsbevidsthed, øge kroppens fleksibilitet og styrke og øge vores almene fysiske tilstand. Vi påvirker hormonbalancen, kan lindre smerter og reducere, samt forebygge stress og udbrændthed. Yoga betyder “at forene” og yogaens princip er at vi er forbundet på alle plan – i krop, sind og sjæl, tanker, følelser og bevidsthed. Når vi påvirker en del, påvirker vi alle andre.

“Kroppen er den fysiske støtte til sindet”

Mediyoga er derfor også muligheden for at opnå mental afslapning, indsigt, harmoni, indre ro og balance. En mulighed for at forandre os mod vort fulde potentiale som mennesker.

Åndedrættet

 

Åndedrættet er centralt Mediyoga. Når vi træner åndedrættet og fokusere bevidst på vejrtrækningen, opnår vi at påvirke og stimulere sindets og kroppens ubevidste processer. Kvaliteten af vores åndedræt skaber grundlaget for den energi, vitalitet og balance der er til stede i vores liv.

“Alt starter med at trække vejret”

Kan du kontrollerer dit åndedræt kan du, ifølge den yogiske opfattelse, kontrollere dit liv.

Meditation

 

Meditation er en vigtig del af Mediyoga og et yogapas afsluttes normalt altid med en meditation. Der er mange meditations- og koncentrationsteknikker der kan træne vores sind henimod indre ro og balance. I Mediyoga bruger vi ofte åndedrættet som det fokus der kan støtte os i stilne tankesindet.

”Hav ingen forventninger når du mediterer.
Vær tilstede og mærk efter.
Inderst inde ved du hvem du er
og hvor du er på vej hen”

Meditation hjælper os med at være tilstede her og nu. Vi udvikler vores intuition, styrker vores koncentrationsevne og lever med større bevidsthed og balance i vores liv.

Sat Nam

 

Sat Nam er et mantra (kombination af lyde) som gentages igen og igen i Mediyoga.

Sat betyder “sandhed” og Nam står for “navn eller identitet”. Sat Nam oversættes oftes som “Jeg er sand” eller “Sandhed er min identitet”, og når vi gentager mantraet igen og igen bliver det en manifestation af at “jeg er sand” – som printes ind i vores nervesystem.

Mantraet er – sammen med at holde fokus ind i det tredje øje (punktet mellem vores øjenbryn)  – en koncentrationsteknik der hjælper os også med at stilne vores sind.

Mit Mediyoga

 

Der er fire ting som er vigtige og helt grundlæggende når jeg underviser i Mediyoga.

 

  • Langsomhed fordi det er det, vi alle har brug for i en travl hverdag. Men –  også langsomhed fordi det er nødvendigt når vi skal skabe kontakt til os selv. At skabe ro og balance i yogarummet “træner os til” at vi, på sigt, kan bringe langsomheden med os ud i livet og blive bedre til at håndterer travlheden, stress og de udfordringer vi står midt i.

 

  • Kropsbevidsthed fordi det er så vigtigt at vi begynder at lytte til vores krop, forstå de signaler vores krop giver os og være med den krop vi har. Vores krop vil altid være et spejl på hvad der sker i vores liv og hvordan vi har det.

 

  • Uden-præstation fordi når vi føler at vi skal præstere også mister kontakten til os selv. I mit undervisningsrum øver vi os i at slippe præstationen ift underviseren (altså mig), personen på måtten ved siden af og ikke mindst os selv. Når vi gør det bliver det nemmere at lytte til vores krop.

 

  • Gentagelsen fordi når vi gentager et yoga program, et stykke musik m.m., skaber vi de omstændigheder der gør at vores nervesystem kan falde til ro og ikke behøver at være “på vagt” for det ukendte. Når nervesystemet er roligt kan vi fordybe os. Men, også gentagelse når vi taler om den daglige praksis, eller ihvertfald en kontinuerlig yoga- og meditationspraksis. Der findes, heller ikke i yoga, et hurtigt fix ! Hvis vi ønsker at få det fulde udbytte kræver det at vi opbygger en mere regelmæssig yogapraksis. I yogaen taler man om at det tager 40 dage at ændre en vane og 90 dage at bekræfte den nye vane………….

 

Mediyoga er en fantastisk måde at bevæge kroppen på og en skøn mulighed for at arbejde henimod ro og balance på alle plan –  i kroppen, i tanken og i følelsen. I Mediyoga skaber vi et rum for fordybelse, et rum uden præstation og et rum hvor vi kan lade os påvirke og måske sætte vores bevidsthed i bevægelse.

 

Mit eget møde med Mediyoga og min helt personlige erfaring er, at jeg her får samlet alt hvad yoga grundlæggende betyder for mig. At det netop ikke kun er en fysisk træning, men en mulighed for at “forene” og arbejde mod ro og balance på alle plan. En praksis der gør det muligt, dagligt at have fokus på at forbinde mig i krop og sind. En meget samlende og hel oplevelse, både at udøve og undervise i Mediyoga.

 

SAT NAM