Kirtan Krya

 

– eller SA TA NA MA meditation

Kirtan Kriya omtales ofte som Sa Ta Na Ma meditationen. Det er en af de vigtigste meditationer i Kundalini traditionen, og derfor også en meget anvendt meditation i Mediyoga.

 

Sa Ta Na Ma er mantra’et der skaber muligheden for transformation og giver plads til en dybere forandring. Et kraftfuldt værktøj når vi rydder op og ønsker at ændre i det underbevidste sind.

Virkninger

 

I Kirtan Kriya meditation bruges en kombination af mantra (lyd/vibration) og mudra (håndstilling). Forskning viser at netop denne kombinationen påvirker og forbedre vores erindringsfunktion, vores hukommelse.

 

Det siges at hvis du vælger Kirtan Kriya, behøves du ikke andre meditationer. Den vil gøre alt for dig i den rækkefølge du har brug for det. Uanset hvad du har brug for så vil den hjælpe dig med at bruge balance i dit sind og dermed dit liv.

 

Stimulerer hjernen; Forbedre hukommelsen; Skaber mental balance i sindet; Styrker og balancerer det elektromagnetiske felt (auraen); Healer følelsesmæssige sår; Kan bryde vaner og afhængighed; Renser mentale og emotionelle blokeringer; Forhindre sindet i at tiltrække negative relationer, hvis du er en kvinde; Er god hvis du er udfordret af depression, stress eller udbrændthed.

Sådan gør du

 

  • Sæt dig tilrette så du sidder så afslappet og så behageligt som muligt.
  • Rank ryg, hagen blidt trukket ind mod din hals, så nakken er lige og afslappet. Du kan sidde på gulvet med korslagte ben, på knæ eller på en stol.
  • Bring dit fokus ind i det 3’die øje – punktet mellem dine øjenbryn.
  • Lad dine hænder hvile på dine lår eller knæ – håndfladerne mod loftet.
  • Gentag mantra’et SA TA NA MA samtidig med at du skifter mellemde fingerstillinger (mudras), som du kan se nedenfor.
  • Syng / sig mantraet højt i 2 minutter
  • Hvisk mantraet i 2 minutter
  • Tænk mantraet stille i dig selv i 4 minutter – fortsæt fingerbevægelserne
  • Hvisk mantraet i 2 minutter
  • Syng / sig mantraet højt i 2 minutter

 

AFSLUTNING

 

  • Ånd ind og stræk armene over hovedet.
  • Spænd fingrene som en klo og ryst hænder og arme, ryst hele kroppen hvis det føles rart, mens du holder vejret nogle få sekunder.
  • Ånd ud
  • Gentag en eller to gange hvis du ønsker det
  • Hvil et øjeblik eller læg dig ned på ryggen og slap af, inden du bevæger dig videre ud i din dag
  • Bevægelsen hjælper med at løsne, slippe og få energien til at flyde i din krop.

SA – Uendelighed

TA – Liv

NA – Død

MA – Genfødsel

 

Sa Ta Na Ma står for skabelsens cyklus. I yoga forklare man det således; Fra uendeligheden kommer livet – Fra livet kommer døden – Fra døden kommer bevidsthedens genfødsel ind i uendelighedens glæde – Fra uendeligheden genopstår livet endnu engang…………….

Du kan visualiser at hver enkelt lyd kommer ind gennem dit krone chakrae (toppen af dit hoved), ned i midten af dit hoved og ud gennem det 3’die øje (punktet mellem dine øjenbryn) i formen som et L.

Det kan give hovedpine hvis man IKKE gør det, men det omvendte kan også være tilfældet.

 

VIGTIGT – Mærk efter og HUSK at du altid kan stoppe op og komme tilbage til din naturlige rytme og åndedrættet hvis du føler nogen form for ubehag.

Forklaring på ”fingrene”

 

Tommelfinger – Bevidsthed; Jeg; Ego

 

Hver gang man ”lukker” et MUDRA ved at føre tommelfingeren sammen med en anden finger, forsegles effekten i din bevidsthed.

 

Pegefinger – formidler Visdom og Kundskab; Udvider vores muligheder og lader os slippe begrænsninger.

Langefinger – giver os Tålmodighed og RenhedDisciplin; Struktur og grænsesætning; 

Ringfinger – giver os Vitalitet og Energi

Lillefinger – hjælper os ved tydelige Kommunikation og Intuition

 

Forklaring på stemmeføring

 

I følge yoga har bevidstheden tre forskellige sprog

 

Højt – Det menneskelige sprog

Hviskende – Det elskende, længselsfulde, følelsesmæssige sprog

Stille  – Det åndelige og uendelige sprog

Links

 

Meditationen kan gøres i 6 minutter, 12 minutter eller  30 minutter. Hvis du ikke har så meget tid er 6 minutter fantastisk. Det vigtige er – hvis du spørger mig – at få en kontinuerlig praksis – men selvfølgelig gerne (næsten) daglig. Derved skaber du også muligheden for at få det fulde udbytte af meditationen.

 

Nedenfor finder du links fra youtube. Linket til “6 minutter” er en video som jeg har optaget.

Der er rigtig mange udgaver på youtube – find den du bedst kan li’. Der findes også masser af muligheder på iTunes.

 

Der findes også mange App’s med timer-funktion, så du kan sætte en klokke til at “bimle” hvert 1 minut – 2 minutter eller 5 minutter.

 

Link – 6 minutter :

https://youtu.be/bDoU6gb8ekA

 

Link – 12 minutter :

https://www.youtube.com/watch?v=HsP7_sOFclw&pbjreload=10

 

Link – 30 minutter :

https://www.youtube.com/watch?v=BukBdS37Qj0